U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Activiteiten

  • Zwangerschapscoaching
    Eén op één begeleiding op basis van mindfulness. Meer info

  • BLOG:  De kunst van het niets doen Lees
  • Informatie mindfulness training op dinsdag 2 februari. om 19 uur.

  • De Mindfulness Training start de week daarop op 9 februari.  De eerste les is via Zoom. Meer info
     
  • Yoga: Er is plaats woensdagavond,en donderdagavond. Te volgen live op Zoom t/m 10 februari.
     
  • Corona:  Lessen volgens de hygiëne leidraad van de Vereniging van Yogadocenten Nederland. 

  • Nieuwe video van les van 8 februari. 

  • ZWANGERSCHAPSYOGA
    Inschrijven In februari is er weer plaats op  woensdagavond. Tot 10 februari worden de lessen gegeven via Zoom een mooi alternatief. Je doet gewoon mee vanuit je eigen huiskamer.

De kunst van het niets doen (12-1)

 

Door de opeenvolgende lockdowns zijn enkele van mijn werkzaamheden stil komen te liggen.
Het voorbereiden van nieuwe of het onder de aandacht brengen van bestaande activiteiten hoeft nu niet. Dit levert naast een gevoel van rust, soms ook een gevoel van onvrede of nutteloosheid op. Ik heb nu eenmaal graag iets om handen. Yoga & meditatie is voor mij ook wel de kunst van het niets doen. Eerlijk gezegd gaat het me niet zo goed af, maar ik blijf - samen met jullie - oefenen.

 

Als ik op de automatische piloot op deze gevoelens reageer bekijk ik alles door een gekleurde bril, waardoor het lastig kijken is. Niet bewust van welke gedachten hiervoor verantwoordelijk zijn. Kijkend door deze bril, samen met de weersgesteldheid en het schaarse licht in deze periode van het jaar, bevind ik me al snel in een negatieve spiraal. Als ik me echter bewust ben van deze gedachten ontstaat er een bewuste keuze van reageren. De gedachten geloven of er vraagtekens bij zetten. Door deze vraagtekens ontstaan er andere gevoelens en ontstaat er een andere reactie.

 

Van een afstandje kijken naar wat er in je lichaam, je gevoelens en je gedachten opkomt. Het is wat we vaak doen in meditatie of in de ontspanning aan het einde van de yogales. Dan is het overzichtelijk, toepassen in het dagelijks leven een uitdaging. Maar zeer de moeite waard.

 

Hoe doe jij dat? Weg uit de negatieve spiraal? Heb je tips en tricks? Mail

 

Nieuwsgierig geworden? Begin februari start er een Mindfulness Training. Meer informatie.

 

De balans opmaken ( 28-12-20)

Er ligt een periode achter me van hard werken, het  zoeken naar oplossingen en het omgaan met frustratie. De nieuwsbrief liet daarom lang op zich wachten.

Een overzicht.
Op zondag 15 maart vallen de lessen plots stil. Ik denk het op te kunnen lossen met twee weken lessen via een geluidsbestand. Het duurt langer . . .   Lesgeven via Zoom blijkt een goed alternatief om als groep op het vertrouwde tijdstip bij elkaar komen.  Het geeft houvast en de verbinding blijft.  Eenmaal online gewend blijkt de werking van de lessen hetzelfde.

In juni volgt een periode van lesgeven in verschillende tuinen en op het schoolplein van het Rembrandt College. Ik ben blij me deze cursisten- en burenhulp. Vanaf juli zijn de eerste lessen in de praktijk onder de corona maatregelen.  Met meer tijd tussen de lessen en meer afstand tussen de matten worden de activiteiten hervat.

Na de zomervakantie neemt het aantal besmettingen landelijk toe. Als ik oktober de periode van natte neuzen aanbreekt en er steeds meer cursisten thuis blijven volgt er al een combinatie van live en via zoom. Er volgt een 2de lockdown en inmiddels is er vanaf half december voor 3de keer op rij géén les op de locatie. Het schakelen naar Zoom wordt wel gemakkelijker. We zijn nu 10 maanden verder.  Eind december is het niet duidelijk hoe het er in het nieuwe jaar uit zal zien.

Toch is het niet alleen maar kommer en kwel.  Deze periode biedt mij de kans de balans op te maken. Uit te zoeken of ik op de juiste weg ben. Of ik doe wat ik wil doen, of ik nog verre reizen wil maken en wat echt belangrijk voor me is! In de tussentijd tel ik mijn zegeningen: de verdiepte contacten met familie en vrienden, het oppassen op kleinzoon Stijn, de loyaliteit van de cursisten en het nadenken over de periode na mijn werkzame leven.

Hoe ziet jouw balans eruit? Heeft corona hierin iets veranderd? Mail het me op info@ingridvanrhee.nl 

Ontdek je plekje ( 23-8-20)

Ken jij die titel? Van een t.v.programma van lang geleden, waarin mooie plekjes in Nederland in de schijnwerper werden gezet?

Door de lock-down werden we uitgenodigd de woonomgeving binnen en buiten te verkennen. In de zomervakantie mogen we ons eigen land met andere ogen bekijken.
 
Maar het kan nóg dichter bij. . . In de wandelgangen noem ik de yogalessen ook wel eens gekscherend "ontdek je plekje". Door met aandacht een langzame beweging te volgen of in een houding te blijven kun je plekken in je lichaam héél anders gaan ervaren. Bijvoorbeeld het verschil voelen tussen de linker en rechter lichaamshelft na een oefening aan één kant. Of ineens de hartslag opmerken of de wervelkolom, terwijl je die meestal niet opmerkt. . .
Zo zijn er veel verschillende lichaamssensaties op te merken en te benoemen zoals zwaar/licht, warm/koud, groot/klein, spanning/ontspanning, of niets voelen.
 
Een yogales is voor mij een soort ontdekkingsreis in je eigen lijf. Zonder iets te hoeven bereiken, zonder iets uit te sluiten. Alles mag er zijn. De focus is gericht op het lichaam en de adem zorgt voor thuis komen bij jezelf.  Brengt ontspanning en veiligheid, waar altijd op kunt vertrouwen en terugvallen.
 
Ga je mee op reis?

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?