Praktijk Ingrid van Rhee

 

Blogs

Oefenen met een glimlach

Op een regenachtige dinsdagmorgen, ben ik net op tijd mijn tent uit om aan het yogaprogramma mee te doen. In een klein groepje beginnen we met staande losmaakoefeningen. Op een gemakkelijke manier een beetje slingeren met de armen en benen en het hele lichaam losschudden. De sfeer is ontspannen en opgewekt.

Daarna beginnen de staande, zittende en liggende asana's en hoe het gaat verstrakt hier en daar een gezicht en verschijnt er een grons. Ook bij mij. De blije gezichten van daarnet zijn plots verdwenen. De leraarWim, stuurt bij en vraagt te glilachen en daarna eens naar de overkant te kijken. Zie je geen glimlach tegenover je, dan mag je je tong uitsteken. Zo eenvoudig is het, de ontspanning verschijnt weer en het wordt luchtiger en lichter.

De glimlach staat voor ontspannen oefenen, die aangeeft hoe je met jezelf omgaat in wat je doet. Naast het lichaam dat grenzen aangeeft en de adem die daar behulpzaam bij is. Niet alleen op de yogamat hoor! Ook in het dagelijks leven.

Wat heerlijk om eens yoga te consumeren en zo inspratie op te doen voor het nieuwe seizoen.


 
 
 
 

De kunst van het niets doen

Door de opeenvolgende lockdowns zijn enkele van mijn werkzaamheden stil komen te liggen.

Het voorbereiden van nieuwe of het onder de aandacht brengen van bestaande activiteiten hoeft nu niet. Dit levert naast een gevoel van rust, soms ook een gevoel van onvrede of nutteloosheid op. Ik heb nu eenmaal graag iets om handen. Yoga & meditatie is voor mij ook wel de kunst van het niets doen. Eerlijk gezegd gaat het me niet zo goed af, maar ik blijf - samen met jullie - oefenen.

Als ik op de
automatische piloot op deze gevoelens reageer bekijk ik alles door een gekleurde bril, waardoor het lastig kijken is. Niet bewust van welke gedachten hiervoor verantwoordelijk zijn. Kijkend door deze bril, samen met de weersgesteldheid en het schaarse licht in deze periode van het jaar, bevind ik me al snel in een negatieve spiraal. Als ik me echter bewust ben van deze gedachten ontstaat er een bewuste keuze van reageren. De gedachten geloven of er vraagtekens bij zetten. Door deze vraagtekens ontstaan er andere gevoelens en ontstaat er een andere reactie.

Van een afstandje kijken naar wat er in je lichaam, je gevoelens en je gedachten opkomt. Het is wat we vaak doen in meditatie of in de ontspanning aan het einde van de yogales. Dan is het overzichtelijk, toepassen in het dagelijks leven een uitdaging. Maar zeer de moeite waard.

Hoe doe jij dat? Weg uit de negatieve spiraal? Heb je tips?


Nieuwsgierig geworden? Op 12 oktober start er een Mindfulness Training. Meer informatie


 

Met een boog om je yogamat

Ken jij dat ook? Maar door blijven rennen, terwijl je rust nodig hebt? Ik wel hoor! Bezigheden of afleiding zoeken om maar niet te hoeven voelen wat er is. Chocolade is dan ook ineens erg aantrekkelijk en op t.v. alles de moeite waard . . .


Er is geen fysiek, maar emotioneel ongemak. Er is een emotie die op dat moment niet welkom is. Onrust, verdriet of iets anders wat je niet uitkomt. Terwijl het ongemak zich stevig op je schouders nestelt, probeer je het van je af te schudden, erover te denken en als laatste een oplossing te vinden. Want . . . zo werkt het brein. Handig voor een klus in huis of op je werk. Op persoonlijk vlak werkt dit niet. De spanning loopt alleen maar op en je blijft nee zeggen tegen dat wat is. De yogamat, het meditatie kussen of de stoel, daar loop je met een grote boog omheen. Blijf je hierin hangen dan kun je je klein voelen. De wereld is onoverzichtelijk. "Lost in this world" zingt Anouk. Soms voelt dat echt zo, drama volop.

Het is zo makkelijk in de les gezegd: "adem met wat er is", maar de praktijk is verdomd lastig. Het vraagt, om moed en compassie toch te stoppen of de vertragen. Te voelen wat er gevoeld mag worden, zonder er maar iets van te begrijpen. . . Meer niet.

Het is die weg naar binnen die verandering brengt. Eenmaal daar weet je de weg.

Ben je nieuwsgierig naar de weg naar binnen? Vraag een proefles aan door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Link